Główna
Szkoła
Matura
Arkusze maturalne
Studia
Egzamin ósmoklasisty
Inne
Logowanie
Ułamki
◀ Miejsce ułamka na osi liczbowej
Rozszerzanie ułamków ▶
Porównywanie ułamków
Drukuj
Szkoła podstawowa
Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większy jest ten, który ma większy licznik.
Jeżeli dwa ułamki mają równe liczniki, to większy jest ten, który ma mniejszy mianownik.
Zapisz ułamki w kolejności od najmniejszego do największego.
\(\frac{1}{5}, \frac{4}{5}, \frac{2}{5}\)
\(\frac{6}{8}, \frac{4}{8}, \frac{3}{8}\)
\(\frac{1}{10}, \frac{1}{1000}, \frac{1}{100}\)
\(\frac{2}{5}, \frac{2}{6}, \frac{2}{7}\)
\(\frac{1}{5} \lt \frac{2}{5} \lt \frac{4}{5}\)
\(\frac{3}{8} \lt \frac{4}{8} \lt \frac{6}{8}\)
\(\frac{1}{1000} \lt \frac{1}{100} \lt \frac{1}{10}\)
\(\frac{2}{7} \lt \frac{2}{6} \lt \frac{2}{5}\)
Jeżeli dwa ułamki mają różne mianowniki i liczniki, to żeby je porównać, należy najpierw
sprowadzić je do wspólnego mianownika
.
Który z ułamków \(\frac{2}{5}\) czy \(\frac{3}{7}\) jest większy?
Sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika: \[\frac{2}{5}=\frac{2\cdot 7}{5\cdot 7}=\frac{14}{35}\] \[\frac{3}{7}=\frac{3\cdot 5}{7\cdot 5}=\frac{15}{35}\] Zatem mamy: \[\frac{15}{35} \gt \frac{14}{35}\] Czyli: \[\frac{3}{7} \gt \frac{2}{5}\]
Tematy nadrzędne i sąsiednie
Ułamki
◀ Miejsce ułamka na osi liczbowej
Rozszerzanie ułamków ▶