Szkoła podstawowa
Metoda I
Ułamek zwykły można zamienić na procent rozszerzając go do mianownika \(100\). Wówczas w liczniku dostajemy szukaną liczbę procentów. Wyraź ułamek pewnej wielkości jako procent tej wielkości.
- \(\frac{3}{5}\)
- \(\frac{1}{20}\)
- \(\frac{7}{25}\)
- \(\frac{3}{5}=\frac{60}{100}\) pewnej wielkości to \(60\%\) tej wielkości.
- \(\frac{1}{20}=\frac{5}{100}\) pewnej wielkości to \(5\%\) tej wielkości.
- \(\frac{7}{25}=\frac{28}{100}\) pewnej wielkości to \(28\%\) tej wielkości.
Metoda II
Dowolny ułamek można zamienić na procenty mnożąc go przez \(100\%\). Wyraź ułamek pewnej wielkości jako procent tej wielkości.
- \(\frac{3}{5}\)
- \(\frac{1}{20}\)
- \(\frac{7}{25}\)
- \(\frac{15}{12}\)
- \(\frac{3}{5}=\frac{3}{5}\cdot 100\%=\frac{300\%}{5}=60\%\)
- \(\frac{1}{3}=\frac{1}{3}\cdot 100\%=\frac{100\%}{3}=33\frac{1}{3}\%\)
- \(\frac{5}{7}=\frac{5}{7}\cdot 100\%=\frac{500\%}{7}=71\frac{3}{7}\%\)
- \(\frac{15}{12}=\frac{5}{4}=\frac{5}{4}\cdot 100\%=125\%\)
Ułamki dziesiętne jeszcze łatwiej zamieniamy na procenty. Wystarczy przesunąć przecinek o dwa miejsca w prawo.
Wyraź ułamek pewnej wielkości jako procent tej wielkości.
- \(0{,}3\)
- \(0{,}65\)
- \(1{,}32\)
- \(2{,}076\)
- \(0{,}3=0{,}3\cdot 100\%=30\%\)
- \(0{,}65=0{,}65\cdot 100\%=65\%\)
- \(1{,}32=1{,}32\cdot 100\%=132\%\)
- \(2{,}076=2{,}076\cdot 100\%=207{,}6\%\)